Vegårshei bibliotek

   
Det store skoleeksperimentet : makt, barn og forretningshemmeligheter i «verdens beste skole»
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Det store skoleeksperimentet : makt, barn og forretningshemmeligheter i «verdens beste skole»
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 379.4821 M
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2018
Noter
  • På omslaget: Historien om Malkenes-saken Lærer Simon Malkenes skapte debatt da han leste opp en kort beskrivelse av skolehverdagen slik han opplevde en vanlig skoletime på Dagsnytt 18. I ettertid startet Skoleledelsen en undersøkelse for å finne ut om han hadde krenket elevene, og det som fikk navnet Malkenessaken eksploderte i media. I denne boken forteller han om hvordan testing og kontroll tok overhånd i skoleverket, og om forretningshemmeligheter og styring av skolen som ble stemplet «Unntatt offentlighet». Det er en fortelling om hvordan fasade ble viktigere enn ytringsfrihet, og om hvordan dette gikk utover barna. Våren 2018 ble Malkenes tildelt varslerprisen Stockmanns Hammer for sitt «modige bidrag til å reise debatt om norsk utdanningspolitikk og situasjonen i Oslo-skolen» og Fritt Ords Honnørpris for sitt «kritiske søkelys på manglende ytringskultur i Oslo-skolen». Omtalen er utarbeidet av BS. Har bibliografi, noter
ISBN
  • 978-82-8342-068-5
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*00001590pam  22002051  4500
*00131163
*008                      a          00nob 2
*015  $a0549808$bBIBBI
*019  $bl
*020  $a978-82-8342-068-5$bib.$cNkr 379.00
*08201$a379.4821$zh$223/nor
*090  $c379.4821$dM
*100 0$aMalkenes, Simon$d1973-$jn.
*24514$aDet store skoleeksperimentet$bmakt, barn og forretningshemmeligheter i «verdens beste skole»$cSimon Malkenes$wstore skoleeksperimentet
*260  $aOslo$bManifest$c2018
*300  $a334 s.
*500  $aPå omslaget: Historien om Malkenes-saken
*505  $aHar bibliografi, noter
*520  $aLærer Simon Malkenes skapte debatt da han leste opp en kort beskrivelse av skolehverdagen slik han opplevde en vanlig skoletime på Dagsnytt 18. I ettertid startet Skoleledelsen en undersøkelse for å finne ut om han hadde krenket elevene, og det som fikk navnet Malkenessaken eksploderte i media. I denne boken forteller han om hvordan testing og kontroll tok overhånd i skoleverket, og om forretningshemmeligheter og styring av skolen som ble stemplet «Unntatt offentlighet». Det er en fortelling om hvordan fasade ble viktigere enn ytringsfrihet, og om hvordan dette gikk utover barna.  Våren 2018 ble Malkenes tildelt varslerprisen Stockmanns Hammer for sitt «modige bidrag til å reise debatt om norsk utdanningspolitikk og situasjonen i Oslo-skolen» og Fritt Ords Honnørpris for sitt «kritiske søkelys på manglende ytringskultur i Oslo-skolen». Omtalen er utarbeidet av BS.
*650 1$aUtdanningspolitikk$zOslo$1379.4821$2BS$489675$9nor
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening

Lærer Simon Malkenes leste på Dagsnytt 18 opp en kort beskrivelse av hverdagen i klasserommet ved Ulsrud videregående skole. Hensikten var å kritisere inntakssystemet i osloskolen. Skoleledelsen startet i etterkant undersøkelser for å finne ut om han hadde krenket elevene, og det som ble hetende Malkenessaken eksploderte i media. Men dette var bare toppen av isfjellet. Det store skoleeksperimentet er fortellingen om hvordan testing og kontroll tok overhånd i skoleverket. Det er fortellingen om forretningshemmeligheter og om en styring av skolen som ble stemplet «unntatt offentlighet ». Det er fortellingen om en ledelse som mente den visste best, og ikke ville lytte til lærere, elever og foreldre. Det er fortellingen om hvordan fasade ble viktigere enn ytringsfrihet. Ikke minst er det fortellingen om hvordan dette gikk ut over barna, særlig de mest sårbare av dem. Om forfatteren: Simon Malkenes (f. 1973 i Florø) er litteraturviter og lektor og har siden 2005 arbeidet ved Ulsrud videregående skole. Malkenes har tidligere utgitt flere bøker, bl.a. Bak fasaden i Osloskolen (2014). Våren 2018 ble Malkenes tildelt varslerprisen Stockmanns Hammer for sitt «modige bidrag til å reise debatt om norsk utdanningspolitikk og situasjonen i Oslo-skolen» og Fritt Ords Honnørpris for sitt «kritiske søkelys på manglende ytringskultur i Oslo-skolen». I september 2018 fikk han også Skjervheim-prisen «som ei anerkjenning av det arbeidet han har gjort, og som ei oppmuntring til han om å halda fram.»

Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Vegårshei folkebibliotek379.4821 M